TRAKTORIN AUTOMAATTIOHJAUS PITÄÄ VERMON RAVIRADAN KUNNOSSA

A

utomaattiohjaus ei ole pelkästään peltoviljelyssä käytettävä työkalu, vaan se on erinomainen apu esimerkiksi raviradan kunnossapidossa. Vermon Ratamestari Juha Keskimaunu on ajanut puolessatoista vuodessa Valtra T214 Directillä 2700 tuntia. Suurin osa työtunneista on kertynyt juuri radan kunnossapidossa ja silloin Keskimaunu aja 80-prosenttisesti automaattiohjauksella.

– Rata on kilometrin pitkä ja 30 metriä leveä. Neljä metriä leveällä piikkilanalla radan kunnostaminen vaatii seitsemän kierrosta, eli seitsemän kilometriä. Kierroksen jälkeen vaihdan kaistaa manuaalisesti ohjaamalla. Joskus on yhdessä yössä ajettu yli 200 kilometriä, kertoo Keskimaunu.

Esimerkiksi nelimetrinen piikkilana painaa 5,5 tonnia ja siinä on 160 piikkiä, joilla rataa muokataan enimmillään 18 sentin syvyydeltä. T214:n kaikki 230 hevosvoimaa ovat tarpeen, samoin neliveto.

MINÄ HUOLEHDIN TRAKTORILLA RADANHOIDOSTA 90-PROSENTTISESTI.

Meillä on myös kuorma-auto, jolla voi tehdä samat työt, mutta traktori on ensisijainen työkone. Kuorma-autoa käytetään vaikeilla keleillä, kun tarvitaan kahta yksikköä.

Automaattiohjaus säästää hermoja

Vermossa automaattiohjaus ei säästää niinkään rahaa eikä suoranaisesti paranna työjälkeä, mutta se säästää kuljettajaa.

– Automaattiohjaus on tärkeä oman jaksamisen kannalta. Kun ajaa läpi yön, niin automaattiohjauksella ajaminen on rennompaa. Voi keskittyä ohjaamisen sijasta työkoneeseen, seuraavan päivän töiden suunnitteluun ja sääennusteeseen tai vaikka katsoa tabletilta telkkaria.

Keskimaunu on tallentanut automaattiohjauksen muistiin profiilit eri työkoneille. Automaattiohjaus kuljettaa traktoria radalla yleensä +- 2 cm tarkkuudella. Harjoitusradalla tai muualla raviradan alueella automaattiohjausta ei kuitenkaan käytetä, koska siellä on liikaa puustosta johtuvia katveita eikä automaattiohjauksesta olisi hyötyä esimerkiksi parkkipaikkojen aurauksessa.

AGCO SUOMI HOITI KÄYTTÖKOULUTUKSEN ERINOMAISESTI.

Isosävin Pekka kävi asentamassa satelliittiantennin katolle pari viikkoa traktorin toimituksen jälkeen ja opetti sen käytön. Sen jälkeenkin on monet kerrat soiteltu Pekan kanssa ja kyselty neuvoja. Eikä tuohon automaattiohjaukseen ilman koulutusta oikein pääsisikään sisälle, sanoo Keskimaunu.

Kovaa käyttöä ympäri vuoden

Vermon raviradalla pidetään vuosittain 65 varsinaiset ravit. Kun harjoitus- ja paikalisravit lasketaan mukaan, niin ravipäiviä on noin 90. Lisäksi on monenlaisia muita tapahtumia. Myös tavalliset treenipäivät ovat vilkkaita, sillä alueella on tallipaikat 80 treenattavalle hevoselle, eläinklinikka, lounasravintola ja muuta toimintaa.

– Tavallista päivää ei oikein olekaan. Vaikka olisi ravipäivä, niin tehtävät toimenpiteet voivat olla aivan erilaiset, jos ilmankosteus on hieman erilainen. Lumisina talvina esimerkiksi parkkipaikkojen auraus työllistää paljon, koska aurattavia alueita on 10 hehtaaria sekä 3 hehtaaria rataa. Ravipäivinä rataa ajetaan säästä riippuen vähän väliä. Traktori on joskus ollut käynnissä yli 24 tuntia yhteen putkeen.

Traktorin lisäksi radalla on käytössä pyöräkuormain, kaksi kuorma-autoa ja ajettava ruohonleikkuri. Työntekijöitä on Keskimaunun lisäksi kaksi muuta. Radanhoitolanojen lisäksi traktorissa käytetään usein lumiauraa, linkoa ja etukuormaimessa erilaisia kauhoja.

Kotimaisuus tarkoittaa hyvää huoltoa

T214 Direct hankittiin Vermoon viiden vuoden huoltoleasing-sopimuksella toukokuussa 2017. Vermossa on ollut Valtroja ja Valmeteja jo paljon aiemminkin.

– Tässä uusimmassa on todella hyvä näkyvyys. Ergonomia on kuskille suunniteltu, kaikki on lähellä kuljettajaa. Melkein kaikki mitä tarvitsee löytyy kyynärnojasta, sanoo Keskimaunu.

Valtran huolto on vain noin 15 minuutin ajomatkan päässä Espoossa. Tarvittaessa sieltä tullaan myös nopeasti huoltoautolla raviradalle, jossa löytyy lämmin ja tilava huoltohalli.

– Kotimaisuus on tärkeää ja se näkyy esimerkiksi siinä, että huolto, varaosat ja neuvot ovat lähellä. Espoon pisteessä ja muuallakin AGCO Suomen organisaatiossa on tuttuja ihmisiä, jotka tietävät meidän tarpeemme, niin silloin homma toimii, toteaa Keskimaunu.

Katso video:

Asiakkaan traktorikalusto

Valtra T214 Direct

” Vermossa automaattiohjaus ei säästää niinkään rahaa eikä suoranaisesti paranna työjälkeä, mutta se säästää kuljettajaa. ”

” Radanhoitolanojen lisäksi traktorissa käytetään usein lumiauraa, linkoa ja etukuormaimessa erilaisia kauhoja. ”

” Espoon pisteessä ja muuallakin AGCO Suomen organisaatiossa on tuttuja ihmisiä, jotka tietävät meidän tarpeemme, niin silloin homma toimii. ”

Lisää samanlaista, kiitos!

Tilaa uutiskirjeemme ja saat tietää
ajankohtaisista kampanjoista, tapahtumista ja uutuuksista.
Tilaa uutiskirjeemme!