Asiakastarina: Lindholms Entreprenerad

Lindholmin Valtrat lumitöissä

Talvitienhoitoa ja maansiirtoa

Lindholms Entreprenerad on Lindholmin perheen yritys, mikä tekee erilaisia traktoritöitä. Yhteinen yritystoiminta alkoi 2003. Yrityksen toimipaikka on Pensalassa, ruotsinkielisellä länsirannikolla. Yrityksen käytössä ovat Valtrat, joista uusin on viime vuonna hankituttu 4-sarjan T214 Direct.

Lindholms Entreprenad Kb, siis kommandiittiyhtiö, on Gösta Lindholmin ja hänen poikien Frankin ja Ronnyn omistama yritys. Yrityksellä on nimissään kolme Valtraa, joista uusin on hankittu viime vuonna. Lindholms Entreprenad tekee erilaisia traktoritöitä kotipaikan ympäristössä. Traktorityöt työllistävät kolmikkoa, kun talvella hoidetaan Oravaisten taajaman ja lähialueen lumitöitä ja hiekoituksia. Hoitoalueeseen kuuluu tiehoitokuntien teitä, kunnan vastuulla olevia kevyenliikenteen väyliä ja yksityisiä teitä ja pihoja.

Kalustona Lindholmeilla on vuosien aikana ollut vain Valtroja. Toki tuntumaa on haettu muistakin merkeistä, mutta ominaisuudet ja toimiva huolto on pitänyt Lindholmit tukevasti Valtra-kannassa. Nyt käytössä T4-sarjasta on kaksi traktoria; vuoden vanha T 214 Direct, missä yleensä on lumitöissä kytkettynä etunostolaiteeseen nivelaura ja taakse linko. Ronny ajaa yleensä tätä. Toinen uudempi vuonna 2015 hankittu Valtra T 214 on varustettu kuormaajalla ja kauhalla. Taakse on kytketty FMG:n keräävä taka-aura. Yleensä sillä on liikkeellä Frank. Vanhempi N-sarjalainen on varustettu etukuormaajalla ja kauhalla. Takana on linko. Yleensä Gösta on liikkeellä vanhemman 2006-vuotisen Valtran N111 Hitechin kanssa.

Sesonkityöt työllistävät talvella. Auraamiset ja hiekoittamiset tehdään sovitusti, siten että Lindholmit päivystävät itse. Kun lunta tulee, auraamisessa kuluu aikaa 7 – 8 tuntia jokaisella kolmella koneelta. Joka koneella on omat alueensa, mutta esimerkiksi Oravaisten ABC-aseman piha hoidetaan kahden tai kolmen koneen voimin. Liikenne on vilkasta ja pihassa käy paljon raskasta liikennettä, eikä lunta saa päästään polanteelle.

Liikenneaseman pihalla pysäköityjä autoja poistuu suunnilleen samaa tahtia kuin uusia tulee lisää. Aamulla on pihassa runsaasti autoja, samoin ruoka-aikaan päivällä. Yleensä asiakkaat kuitenkin jättävät autonsa paikkaan, mikä on siivottu lumesta. Tämä helpottaa siivousta, kun tyhjentyvää parkkipaikkaa päästään taas siivoamaan. Joku rekan perävaunu saattaa pihalla seistä koko päivän, eikä koko aluetta saada kertaakaan kokonaan puhtaaksi. FMG:n hydraulisesti levitettävä keräävä taka-aura, missä työleveys on 250-400 senttiä, on kätevä työlaite parkkipaikoilla. Tarvittaessa lumi saadaan tarkasti kerättyä autojen välistä ja vaikka rakennusten seinästä saakka. Tällöin ei jää hankalia, jäisiä paakkuja parkkipaikalle.

Lindholmeilla on tehokas tapa siivota isoja pihoja. Lumi aurataan ja jää raavitaan pihasta vyöhykkeittäin kentän reunalle ja heitetään lingolla lumivallin päälle parkkipaikan reunalle. Lingottu lumi on tiivistä, eikä lumikasan korkeus kasva tolkuttomasti, kun kasa painuu koko ajan. Keväällä lumi toki pysyy kasassa pitkään.

Yleensä liikkeelle lähdetään aamulla varhain, jos lunta on satanut. Jokaisella koneella on oma alueensa, mutta tarvittaessa toisilla koneilla käydään auttamassa. Tavoitteena on saada lumet siivottua nopeasti, jotta lumi ei haittaa ihmisten muita töitä. Työkalut vaihtuvat kohteittain, kun esimerkiksi Oravaisten taajama hiekoitetaan toisen urakoitsijan tekemien lumitöiden jälkeen.

Lindholms Entreprenad Kb:n kalustoa. Edessä 2017-mallinen T4-sarjan 214 etunostolaitteella, seuraavana 2015-mallinen T214 Valtra 78-etukuormaimella. Molemmissa on Direct-vaihteisto ja ajopiirturi. Takimmaisena on Valtra N111 Hitech-vaihteistolla.

Maansiirtoa

Lindholmilla on maatila ja viljelyksessä on viljaa. Oman tilan viljelyn lisäksi tehdään urakointeja omilla työlaitteilla. Oman maatilan töissä ja urakoinneissa kevät ja syksy ovat kiireisintä aikaa ja silloin apuna on lisäksi kaksi kuljettajaa, jotka tekevät työtä omien yritystensä nimissä. Sulan maan aikana levitetään kiinteää lantaa. Traktorikalustolla levitetään myös maanparannusaineita lähinnä syksyisin ja talvella. Jottei tekeminen lopu kesken, käytössä on niittolaite yhdeksänmetrisellä puomilla, millä murskataan tienvarsien kasvustoa. Pääasiassa niitellään metsäautoteitä, mutta puomi antaa mahdollisuuden hoitaa myös isompia teitä vastarinteestä. Pensalan ympäristössä on myös paljon sorapäällysteisiä teitä. Lindholmit ajavat teille tilauksesta lisää soraa ja myös lanaavat teitä.

– Meillä on omaa hiekkaa, jota levitämme talvella, Gösta kertoo. Meillä on myös myynnissä salaojasoraa, mitä toimitetaan asiakkaille omalla siirtokalustolla. Kun lähiseudulle salaojasora viedään traktorilla ja perävaunulla käyttökohteelle saakka, nopeuttaa se itse salaojitustyötä.

Paljon tehdään myös kaivutöitä. Esimerkiksi tienvarsien reunaojia kaivataan auki ja maata siirretään pois. Siinä traktorit ja perävaunut ovat käteviä, kun lastattu maakasa saadaan kuljetettua syrjemmällekin. Lindholmilla on käytössä muutamat järeät maansiirtovaunut.

Lumitöitä tehdään pihoilla kuten tässä liikenneasemalla. Traktorin kanssa päästään sopivasti siivoamaan parkkipaikat myös autojen välistä. Hydraulisesti levenevän taka-auran kanssa saadaan parkkipaikka kätevästi puhtaaksi.

Huolto toimii

– Meillä on ostettu uutena monta Valtraa. Uusimman T4-sarjan ergonomia, vaihteisto ja voimanulosotto toimivat ainakin meidän töissä niin kuin pitäisikin, Gösta toteaa.

– Valtrojen kanssa on työt saatu tehtyä, Gösta toteaa. Mikä urakoitsijaa kiinnostaa, on koneiden huolto ja varaosat. Meillä on tässä kaksi toimivaa huoltoa, joista tarvittaessa saadaan apua kiireellisiinkin tarpeisiin. Määräaikaishuollot teetetään uudemmissa koneissa valtuutetuissa huoltopisteissä. Maatilalla on käytössä pari vanhempaa Valtraa, joihin huollot tehdään itse.

Göstä hoitaa laskutukset ja sopimukset asiakkaiden kanssa. Kilpailuahan urakoista on maatalousurakoinnissa, mutta Lindholmien vahvuus on toimiva kalusto. Monet asiakkaat ovat teettäneet työnsä jo vuosia, joten toimintatavat ovat asiakkaille tuttuja.

– Kun urakointityötä tehdään esimerkiksi rehukorjuussa vielä vaunun kanssa kotieläintiloille, vuoteen sopii monenlaista työtä, jolla pidetään koneet liikkeellä, Gösta päättää.

Lindholmien viiteen traktoriin yhteensä noin 6000 tuntia vuodessa, kun sesonkeina töissä oman väen lisäksi on kaksi kuljettajaa. Siirtoajoakin tulee vuodessa runsaasti, kun kuormia kuljetetaan paikasta toiseen ja kotoa Pensalasta on noin kuusi kilometriä matkaa Oravaisten taajamaan.

 

Isoa kenttää siivotaan etuauralla tai kauhalla ja keräävällä taka-auralla, jolloin pinnasta saadaan tampattu lumi irti.
Tältä pihalta lunta ei kuljeteta muualle, vaan kerätty lumi lingotaan kasalle pihan reunaan.

Lindholms Entreprenad Kb:n kalustoa. Edessä 2017-mallinen T4-sarjan 214 etunostolaitteella, seuraavana 2015-mallinen T214 Valtra 78-etukuormaimella. Molemmissa on Direct-vaihteisto ja ajopiirturi. Takimmaisena on Valtra N111 Hitech-vaihteistolla.

Tutustu myös muihin sovellusalueen juttuihin

LUE MYÖS NÄMÄ